Elbil Radar logo
Hjem » Nyheter » Nyhet

Renault forbereder elbilproduksjon i Spania for første gang – ny plattform til Palencia

Publisert: Oppdatert:

Renault Spania og tre fagforeninger har inngått en foreløpig avtale som kan bane vei for at konsernet produserer elbiler i Spania for første gang i selskapets 75 år lange historie i landet. Avtalen åpner for at Palencia-fabrikken får den nye elektriske plattformen RGEV Medium 2.0, og at totalt fem nye modeller kan komme til de spanske fabrikkene i Palencia og Valladolid.

Avtalen kom i stand etter elleve forhandlingsrunder og et avsluttende møte i det spanske industridepartementet, ledet av industriminister Jordi Hereu. Fagforeningene UGT, CCOO og SCP har godtatt den foreløpige tariffavtalen for perioden 2026–2028. To andre fagforeninger, CSIF og CGT, har derimot avvist avtalen som utilstrekkelig.

Renault vil produsere elbiler i Spania for første gang på 75 år: Palencia får sin mest avanserte plattform. Kilde: motor.es
Renault vil produsere elbiler i Spania for første gang på 75 år: Palencia får sin mest avanserte plattform. Kilde: motor.es

Ny avansert elbilplattform til Palencia

Det industrielt viktigste ved avtalen er at Palencia-fabrikken planlegges å få RGEV Medium 2.0, en av de mest avanserte elektriske arkitekturene i Renault-konsernet. Plattformen ble presentert som del av den strategiske planen futuREady, og er designet for mellomstore og kompakte elektriske modeller.

I henhold til avtalen planlegges tre modeller produsert i Palencia, mens to skal bygges i Valladolid. Hvilke konkrete modeller det er snakk om, og når produksjonen kan starte, er foreløpig ikke offentliggjort. Det er heller ikke kjent om noen av disse modellene vil bli levert til Norge.

Symbioz og Captur foran Renault Groups fabrikk i Valladolid.. Kilde: motor.es
Symbioz og Captur foran Renault Groups fabrikk i Valladolid.. Kilde: motor.es

Spania styrker sin posisjon i europeisk bilindustri

Nyheten kommer i en periode der europeisk bilindustri står overfor store omstillingsutfordringer. Den spanske kilden Motor.es skriver at Spania er blant landene som best klarer å håndtere overgangen til elektrisk drift.

Renault har hatt industriell tilstedeværelse i Spania i 75 år, men har til nå kun produsert fossildrevne og hybride modeller i landet. Hvis avtalen godkjennes og gjennomføres, vil det markere et tydelig skifte i konsernets europeiske produksjonsstrategi.

Delt oppslutning blant fagforeningene

Selv om tre av fem fagforeninger har akseptert avtalen, har CSIF og CGT sagt nei. De mener lønns- og ansettelsesvilkårene ikke er gode nok, og at produksjonsgarantiene er for svake. De tre andre fagforeningene vurderer derimot at avtalen sikrer arbeidsplasser og industriell aktivitet i en utfordrende periode for bilbransjen.

Avtalen er foreløpig, og må trolig gjennom ytterligere godkjenningsprosesser før den blir endelig. Hvis den går gjennom, vil Palencia og Valladolid kunne få en mer sentral rolle i Renaults europeiske elbilsatsing fremover.

Nyhetsbrev

Få nyheter, analyser og oppdateringer fra Elbil RADAR på e-post. Gratis, og du kan melde deg av når som helst.

Kommentarer

Du må være innlogget for å skrive en kommentar.