Ford forhandler med kinesiske Geely om salg av fabrikkareal i Spania. Ifølge amerikanske CleanTechnica er de to selskapene nær en avtale som vil gi Geely et fotfeste for elbilproduksjon i Europa.
Første europeiske produksjon for Geely
Blir salget en realitet, vil det bli første gang Geely produserer biler på europeisk jord. Hvilke modeller det er snakk om, hvor stort arealet er, eller når produksjonen eventuelt kan starte, er fortsatt uklart.
Verken Ford eller Geely har kommentert opplysningene offentlig. Det er heller ikke kjent om Geely planlegger full bilproduksjon eller bare delmontasje ved anlegget.
Kinesiske merker etablerer seg i Europa
Geely er allerede kjent i Norge gjennom Volvo og Polestar, som konsernet eier. I tillegg kontrollerer Geely merker som Lotus, Zeekr og halvparten av Smart.
Nyheten passer inn i en større trend: flere kinesiske bilprodusenter vurderer nå produksjon i Europa. BYD har tidligere annonsert planer om fabrikk i Ungarn. Lokal produksjon kan gjøre det lettere å konkurrere på pris og leveringstid, og potensielt omgå toll og handelsbarrierer.
Usikkert hva det betyr for Norge
Skulle Geely etablere produksjon i Spania, er det teoretisk mulig at det kan påvirke leveringstider eller tilpasninger for det europeiske markedet. Men det er foreløpig for tidlig å si noe sikkert om hvordan en eventuell fabrikk vil slå ut for norske elbilkjøpere.
Det som er sikkert, er at konkurransen i det europeiske elbilmarkedet blir stadig tøffere – og at kinesiske aktører nå tar steget fra import til lokal produksjon.