Elbil Radar logo
Hjem » Nyheter » Nyhet

Kinesiske GAC varsler 13 nye modeller i Spania innen 2028 – dropper ren elbilstrategi

Publisert:

Den kinesiske bilgiganten GAC, som nettopp har etablert seg i Spania med to europeiskproduserte elbiler, legger nå frem en ambisiøs vekstplan. Innen 2028 skal merkevaren ha tilført det spanske markedet hele 13 nye modeller – en portefølje som inkluderer bensinbiler, ladbare hybrider og elbiler. Det innebærer et tydelig brudd med den opprinnelige satsingen på ren elektrifisering.

GAC, eller Guangzhou Automobile Group som er det fulle navnet, er en av Kinas største bilprodusenter. Selskapet startet opp i Spania nylig gjennom importør Grupo Invicta. For tiden tilbyr GAC kun to elbiler i det spanske markedet: AION V og AION UT, begge produsert av Magna Steyr i Graz, Østerrike. Men ifølge spanske Motor.es vil denne rene elbilsatsingen bli kortvarig.

Det kinesiske merket GAC kommer til Spania med elbilene AION V og AION UT produsert i Europa og en ambisiøs ekspansjonsplan. Kilde: motor.es
Det kinesiske merket GAC kommer til Spania med elbilene AION V og AION UT produsert i Europa og en ambisiøs ekspansjonsplan. Kilde: motor.es

Bensin-SUV kommer allerede i år

Blant de kommende modellene er bensin-SUV-en GS4, som skal lanseres i Spania allerede i løpet av 2026. De øvrige modellene i den omfattende porteføljen er foreløpig ikke navngitt, men GAC har bekreftet at utvalget vil dekke både fossile drivlinjer, ladbare hybrider og helelektriske biler.

AION V, som er en mellomstor elektrisk SUV, har over 500 kilometers WLTP-rekkevidde Og leveres med LFP-batteri. Modellen er allerede priset i Spania, og GAC markedsfører den med fokus på gunstig pris og godt utstyrsnivå sammenlignet med konkurrentene. Som med alle WLTP-tall kan faktisk rekkevidde variere betydelig med temperatur, kjørestil og hastighet.

GAC AION UT. Kilde: motor.es
GAC AION UT. Kilde: motor.es

Europeisk produksjon – men ingen norsk plan ennå

GAC er foreløpig ikke etablert i Norge, og det finnes ingen offentlig bekreftet plan for norsk lansering. At elbilene produseres i Europa hos Magna Steyr, en underleverandør med lang erfaring fra kontraktsproduksjon av blant annet Mercedes G-klasse, kan gi merkevaren visse fordeler i et europeisk marked hvor EU vurderer straffetoll på kinesiskproduserte biler. Men dette er ikke uttalt som et direkte motiv fra GAC.

For det norske markedet, hvor elbiler dominerer nybilsalget fullstendig, ville naturlig nok elbilmodellene som AION V og AION UT være mest aktuelle. AION V faller inn i en svært konkurranseutsatt klasse med modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Hyundai IONIQ 5 og Skoda Enyaq. Det er uklart hvilket prisnivå GAC ville sikte mot i Norge, og om merkevaret overhodet vil etablere seg her.

Flere kinesiske bilmerker har de siste årene etablert seg i Norge, blant dem BYD, MG, Polestar og Maxus. GACs strategi i Spania – hvor de kombinerer elbiler med hybridteknologi og fossile drivlinjer – kan tyde på at merkevaren ikke ønsker å begrense seg til ett drivlinjekonsept, selv om det europeiske markedet gradvis beveger seg mot elektrifisering.

Nyhetsbrev

Få nyheter, analyser og oppdateringer fra Elbil RADAR på e-post. Gratis, og du kan melde deg av når som helst.

Kommentarer

Du må være innlogget for å skrive en kommentar.