Elbil Radar logo
Hjem » Nyheter » Nyhet

Volkswagen kjøper mer av Rivian – samtidig truer milliardbøter

Publisert: Oppdatert:

Volkswagen har styrket sin posisjon i den amerikanske elbilprodusenten Rivian gjennom en ny investering. Samtidig risikerer den tyske bilgiganten bøter på opptil 1,75 milliarder dollar.

Volkswagen kjøper mer av Rivian – samtidig truer milliardbøter

Nytt kapitalskudd til Rivian

Den 30. april 2026 fullførte Volkswagen en investering på 1 milliard dollar i Rivian gjennom kjøp av omtrent 62,9 millioner nye aksjer til 15,90 dollar per aksje. Dermed eier Volkswagen nå rundt 209,7 millioner aksjer, tilsvarende cirka 15,9 prosent av selskapet – og er med det største aksjonær i Rivian.

Investeringen er en del av den totale satsingen på opptil 5,8 milliarder dollar som Volkswagen planlegger å bruke på samarbeidet med Rivian innen 2027. Pengene er knyttet til konkrete milepæler, blant annet vellykket vintertesting av teknologi utviklet i fellesskap.

Hva handler samarbeidet om?

Volkswagen og Rivian inngikk i november 2024 et joint venture kalt RV Tech for å utvikle neste generasjons elektrisk arkitektur og programvareløsninger til elbiler. For Volkswagen handler det om å få tilgang til avansert elbilteknologi og programvare som kan integreres i fremtidige modeller.

Den nye investeringen bekrefter at Volkswagen fortsetter å se verdien i Rivians teknologiplattform, selv om den amerikanske elbilprodusenten har slitt med lønnsomhet og falt kraftig i aksjekurs de siste årene.

Bøter truer i Europa

Parallelt med Rivian-satsingen står Volkswagen overfor en økonomisk hodepine i Europa. Konsernet risikerer bøter på opptil 1,5 milliarder euro – rundt 1,75 milliarder dollar – hvis de ikke når sine utslippsmål i perioden 2025 til 2027.

Det er uklart nøyaktig hvilke mål det siktes til, men det er tydelig at Volkswagen er under press for å få flere elbiler ut i markedet raskt nok. Dette skaper et tidspress i den europeiske overgangen til elektrisk transport, hvor Volkswagen allerede har investert tungt i ID-familien.

Hva betyr dette for Norge?

I Norge selges foreløpig verken Rivian-biler eller Volkswagen-modeller basert på Rivian-teknologi. Men samarbeidet kan på sikt påvirke hva Volkswagen får til når det gjelder programvare, rekkevidde og brukeropplevelse i fremtidige elbiler.

Norske bilkjøpere kjenner allerede Volkswagens ID-serie godt, men neste generasjon kan bli mer påvirket av den amerikanske teknologien. Hvis programvaren utviklet gjennom RV Tech finner veien til norske modeller, kan det gi fordeler som bedre over-the-air-oppdateringer og mer avanserte digitale funksjoner.

Samtidig viser saken hvor krevende det er å være global bilprodusent i en tid med strengere miljøkrav og ulike regelverk i forskjellige markeder. For Volkswagen handler det nå om å løse to ting samtidig: utvikle fremtidens elbilteknologi – og unngå dyre sanksjoner underveis.

Nyhetsbrev

Få nyheter, analyser og oppdateringer fra Elbil RADAR på e-post. Gratis, og du kan melde deg av når som helst.

Kommentarer

Du må være innlogget for å skrive en kommentar.