Elbil Radar logo
Hjem » Nyheter » Nyhet

Nybilsalget tok seg opp i mai – men årets totalmarked ligger fortsatt bak fjoråret

Publisert: Oppdatert:

Norske bilkjøpere kjøpte flere nye biler i mai enn på samme tid i fjor. Det ble førstegangsregistrert 15 560 nye personbiler, en oppgang på 9,1 prosent. Likevel sliter det norske bilmarkedet med å ta igjen etterslepet fra årets første måneder.

Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Til tross for maioppgangen ligger totalmarkedet hittil i år 5,8 prosent bak fjoråret, noe som tyder på at flere måneders nedgang fortsatt preger årsstatistikken.

Nybilsalget tok seg opp i mai – men årets totalmarked ligger fortsatt bak fjoråret

Elbilandelen holder seg svært høy

Elbilandelen holder seg svært høy, opplyser OFV i pressemeldingen. Det betyr at det er elbilene som i all hovedsak står for salget når nordmenn kjøper ny bil. Nøyaktige tall for elbilenes andel i mai er ikke oppgitt i tallene som er gjort tilgjengelig.

For norske bilkjøpere er det verdt å merke seg at maioppgangen er et lyspunkt, men at det fortsatt er et stykke opp til fjorårets nivå samlet sett. Det kan tyde på at usikkerheten i markedet – enten knyttet til økonomi, avgiftsendringer eller nye modeller – fortsatt påvirker kjøpsbeslutninger.

Hva betyr tallene for elbilinteresserte?

For deg som følger med på det norske elbilmarkedet, gir tallene et bilde av et marked i endring. Oppgangen i mai viser at det fortsatt er appetitt på nye biler, men samlet sett er det færre som har tatt steget hittil i år sammenlignet med 2025.

Hva som vil skje resten av året, er uklart. Mange faktorer spiller inn: økonomiske konjunkturer, nye lanseringer og eventuelle signaler om endringer i avgiftssystemet. Det som er sikkert, er at elbilene fortsetter å dominere det norske nybilmarkedet.

Nyhetsbrev

Få nyheter, analyser og oppdateringer fra Elbil RADAR på e-post. Gratis, og du kan melde deg av når som helst.

Kommentarer

Du må være innlogget for å skrive en kommentar.