Elbil Radar logo
Hjem » Nyheter » Nyhet

Xpeng tilbake i røde tall – lover kraftig leveringsoppgang

Publisert: Oppdatert:

Den kinesiske elbilprodusenten Xpeng rapporterte torsdag et nettotap på 1,78 milliarder yuan – tilsvarende rundt 2,6 milliarder kroner – i årets første kvartal. Dermed er selskapets korte periode med overskudd over.

Xpeng tilbake i røde tall – lover kraftig leveringsoppgang

Slutt på kortvarig lønnsomhet

Tapet markerer en tilbakevending til underskudd Etter at XPENG klarte å levere positivt resultat i noen kvartaler. Selskapet hadde vært i ferd med å etablere seg som lønnsomt, men møter nå tøffere økonomiske forhold.

Til tross for tapstallene melder Xpeng at de venter en sterk oppgang i leveranser i andre kvartal 2026. Dette kan tyde på at selskapet har økt ordrereserve og forventer bedre volum fremover.

Hva betyr det for Norge?

Xpeng er foreløpig ikke offisielt etablert i det norske markedet, selv om enkelte kinesiske elbilprodusenter gradvis har funnet veien hit. Selskapet har modeller som G6 og G9 i porteføljen, men ingen av disse selges gjennom norske forhandlere.

En modell kalt GX ble vist på bilutstillingen i Beijing i april i år, men det er uklart om og når denne kan bli aktuell for det europeiske markedet.

Selskapets økonomiske utvikling følges likevel med interesse, da flere kinesiske elbilprodusenter vurderer eller allerede har etablert seg i Europa. Hvorvidt Xpeng vil satse på Norge fremover, er det foreløpig ingen offisielle opplysninger om.

For flere detaljer om kvartalsrapporten, se opprinnelig melding hos CnEVPost.

Nyhetsbrev

Få nyheter, analyser og oppdateringer fra Elbil RADAR på e-post. Gratis, og du kan melde deg av når som helst.

Kommentarer

Du må være innlogget for å skrive en kommentar.