Nye tall viser at det globale elbilmarkedet fortsetter å vokse, men med store regionale forskjeller. Europa leder an med sterk vekst, mens Kina eksporterer elbiler i historisk omfang. For norske elbilkjøpere betyr dette enda større modellutvalg og økt priskonkurranse.
Globalt ble det solgt 1,6 millioner elbiler i april 2026, noe som bringer det totale salget så langt i år til 5,6 millioner enheter. Det viser ferske tall fra Benchmark Mineral Intelligence, gjengitt av Electrek.
Europa tar ledertrøya
Europa hadde en særlig sterk måned for elbilsalg i april, med et volum på over 400 000 enheter – opp 27 prosent fra samme måned i fjor. Det er en markant økning fra vekstraten på 19 prosent tidlig i år.
Charles Lester, dataansvarlig i Benchmark Mineral Intelligence, peker på at markedet nå blir stadig mer ujevnt på tvers av regioner. Europa driver mesteparten av veksten, mens både Kina og Nord-Amerika sakker akterut.
For norske elbilkjøpere er utviklingen positiv. Med Norges dominerende elbilandel og sterke posisjon i det europeiske markedet, betyr økt konkurranse mellom både etablerte og nye merker at vi får raskere tilgang til nye modeller – og ofte til mer konkurransedyktige priser.
Kinesiske biler tar større plass i Europa
I 2025 var 19 prosent av elbilene solgt i Europa produsert i Kina. Hittil i 2026 har den andelen steget til 22 prosent. Samtidig etablerer flere kinesiske produsenter nå produksjon i Europa.
I april kunngjorde Stellantis og Leapmotor planer om å bygge Leapmotors B10 elektriske SUV på Stellantis' fabrikk i Zaragoza i Spania, med mulig oppstart i 2026. Volkswagen-sjef Oliver Blume uttalte også at å dele ubrukt fabrikkplass med kinesiske bilprodusenter kunne være en Smart løsning på Europas overskuddskapasitet.
Dette åpner for enda flere modeller i det norske markedet, hvor merker som BYD, MG og XPENG allerede har etablert seg godt.
Kina eksporterer i rekordfart
Mens det kinesiske hjemmemarkedet sliter, boomer eksporten. Kina eksporterte over 400 000 elbiler bare i april. I løpet av årets fire første måneder nådde eksporten nesten 1,4 millioner elbiler – mer enn det dobbelte av samme periode i 2025.
I april utgjorde eksport nesten en tredel av Kinas totale engrosleveranser av elbiler. For bare ett år siden var eksportandelen under 20 prosent.
Samtidig er Kinas innenlandske elbilmarked ned hittil i år. Endringer i subsidieordningene har gjort mindre elbiler mindre attraktive for kinesiske kjøpere, og etter at flere incentivordninger utløp ved årsskiftet, har etterspørselen ikke tatt seg opp igjen slik man vanligvis ser.
Eksporten former markeder over hele verden – særlig i Europa, Sør-Amerika og Sørøst-Asia, hvor kinesisk-bygde elbiler blir stadig mer vanlige.
Nord-Amerika henger etter
Nord-Amerika går motsatt vei. Elbilsalget i første kvartal 2026 utgjorde 320 000 enheter, ned 27 prosent fra året før. Regionen sliter med å opprettholde momentum etter at flere incentivordninger er falt bort.
Hva betyr dette for Norge?
Det globale bildet er tydelig: Elbilmarkedet vokser fortsatt, men veksten er skjevt fordelt. Europa leder an, og Norge – med en elbilandel på over 80 prosent av nye registreringer – bidrar sterkt til denne utviklingen.
For norske forbrukere betyr den økende konkurransen fra kinesiske og europeiske produsenter mer å velge mellom, bedre teknologi og press på prisene. Samtidig gjør Norges posisjon som testmarked oss attraktive for produsenter som vil lansere ny teknologi raskt.