Elbil Radar logo
Hjem » Nyheter » Nyhet

Bompengene for elbil i Bergen nesten dobles fra 25. mars

Publisert: Oppdatert:

Fra og med 25. mars 2026 øker bomtakstene for elbiler i Bypakke Bergen kraftig. I rushtiden stiger prisen fra 19,20 til 35,20 kroner per passering – en økning på over 83 prosent. Det er bompengeselskapet Ferde som har varslet endringen, som gjennomføres etter vedtak i Bergen bystyre og Vestland fylkeskommune.

Bompengene for elbil i Bergen nesten dobles fra 25. mars

Dette er de nye takstene

Ferdes offisielle takstside viser følgende endringer for elbiler med AutoPASS-brikke i takstgruppe 1 (kjøretøy under 3,5 tonn):

Tidspunkt Takst t.o.m. 24. mars Takst f.o.m. 25. mars
Rushtid 19,20 kr 35,20 kr
Utenom rushtid 10,40 kr 17,60 kr

Kjører du uten AutoPASS-brikke blir takstene enda høyere: 44 kroner i rushtiden og 22 kroner utenom rush. Hydrogenbiler beholder sin nulltakst. Dieselbiler betaler til sammenligning 56 kroner i rushtiden med brikke – så elbil er fortsatt rimeligere, men forskjellen krymper merkbart.

Bompengene for elbil i Bergen nesten dobles fra 25. mars

Bakgrunnen: Elbilene betaler «for lite»

Årsaken til økningen er sammensatt. Elbilenes andel av trafikken gjennom bomringen i Bergen har passert 50 prosent, men siden elbiler betaler langt mindre enn bensin- og dieselbiler, har inntektene til Bypakke Bergen ikke fulgt trafikkveksten. Pakken skal finansiere store prosjekter som Bybanen til Åsane og Fløyfjelltunnelen, og Ferde har ved flere anledninger varslet at inntektene ikke strekker til.

I 2023 ble det bestemt at elbiler nasjonalt maksimalt skal betale 70 prosent av det andre biler betaler – opp fra tidligere 50 prosent. Endringen i Bergen fra 25. mars er en direkte konsekvens av dette regelverket, kombinert med lokale politiske vedtak om å utnytte den økte rabattgrensen.

Bompengene for elbil i Bergen nesten dobles fra 25. mars

Månedstaket demper noe av støtet

For daglige pendlere finnes det en viktig buffer: med gyldig AutoPASS-avtale og brikke er det fortsatt månedstak på 60 passeringer per kjøretøy. Det betyr at du aldri betaler for mer enn 60 passeringer per kalendermåned, uansett hvor mange ganger du kjører gjennom bomringen. For dem som bruker bilen til og fra jobb hver dag, vil dette taket i praksis begrense den reelle kostnadsøkningen.

Utviklingen i Bergen er likevel et tydelig signal om retningen avgiftspolitikken tar. Den lange perioden med sterkt subsidiert elbilkjøring i bomringene er over – ett vedtak om gangen.

Nyhetsbrev

Få nyheter, analyser og oppdateringer fra Elbil RADAR på e-post. Gratis, og du kan melde deg av når som helst.

Kommentarer

Du må være innlogget for å skrive en kommentar.